ماهیت معماری

وضعیت موجودی موجود
ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگی
نویسنده: سیدموسی دیباج
قیمت قبلی: 66,000 تومان
قیمت: 60,000 تومان

کتاب ماهیت معماری
نویسنده: سیدموسی دیباج
انتشارات: دفتر پژوهش های فرهنگی

ماهیت معماری

کتاب «ماهیت معماری» شامل مجموعه مقالات سیدموسی دیباج، استادیار گروه فلسفه دانشگاه تهران، درباره معماری است. 

این مقالات به ترتیب عبارتند از «تقدم ساختن بر سکنی یافتن»، «صورت ساختن و واساختن صورت»، «صورت مکان و امکان صورت»، «مکان و نور»، «آیا معماری اشراقی ممکن است؟»، «ساده سازی واسازی» و «خانه واساخته». 

مقاله نخست این کتاب نقد دیدگاه مارتین هیدگر، فیلسوف برجسته آلمانی، بر مبنای مفهوم «صورت» معماری است. مقاله دوم نیز تحقیقی است در منابع پرسش‌های معماری واسازی در فلسفه استعلایی کانت. همچنین در مقاله، «آیا معماری اشراقی ممکن است؟» نویسنده با توجه به عنصر نور در معماری اسلامی و امتزاج نور و مکان، برای نخستین بار مبحث معماری اشراقی را مطرح کرده است. 

نویسنده در مقاله آخر خود با عنوان «خانه واساخته» با توجه به مفهوم واژه «دکونستراکسیون»، معماری دکونستراکتیو و چگونگی شکل‌گیری آن‌را با زبانی ساده شرح داده و تحلیل می‌کند.

در بخشی از این کتاب آمده است: «معماری دکونستراکسیون یک معماری قرن بیستم در دهه 90 میلادی است که در مدتی کوتاه نمونه‌های گوناگون آن در سراسر جهان سر برآورده است. تعریف این معماری بسیار مدیون ژاک دریدا، فیلسوف الجزایری‌تبار فرانسوی و واضع فلسفه ساخت‌شکنی است.» 

کتاب «ماهیت معماری» از سوی دفتر پژوهش‌های فرهنگی در 100 صفحه و بهای چهار هزار و 500 تومان منتشر شده است. 

پیش‌تر به قلم سیدموسی دیباج، کتاب‌های، «هرمنوتیک متن و اصالت آن، به ضمیمه هرمنوتیک قرآن»، «فلسفه و معماری» تالیف مشتک با حسین سلطان‌زاده، «آرا و عقاید سیداحمد فردید؛ مفردات فردیدی»، «شعور معماری ایرانی: منابع تاریخی معماری ایرانی»، «شعر و خانه ما: تحقیقی در معماری و ادب معاصر» و «پرسش فلسفی؛ ایرانی بودن چیست؟» منتشر شده‌اند. 

همچنین ترجمه کتاب‌های «درباره یقین» و «یادداشت‌ها ۱۹۱۶ – ۱۹۱۴» از لودویک ویتگنشتاین (مشترک با مریم حیات شاهی) و «مارتین هیدگر: پیش‌درآمدی به فلسفه او» نوشته جوزف کاکلمانس، نیز در کارنامه پژوهشی سیدموسی دیباج دیده می‌شود.

ماهیت معماری

ویژگی ها
ناشر: دفتر پژوهش های فرهنگی
نویسنده: سیدموسی دیباج
برند دفتر پژوهش های فرهنگی

نظرات کاربران درباره ماهیت معماری

نظری در مورد این محصول توسط کاربران ارسال نگردیده است.
اولین نفری باشید که در مورد ماهیت معماری نظر می دهد.

ارسال نظر درباره ماهیت معماری

لطفا توجه داشته باشید که ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

بر اساس سلیقه شما...

طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید