درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم

وضعیت موجودی موجود
4 رای
برند دانژه
مترجم: علی اکبر فرهنگی - احتشام رشیدی - انسیه ابری
ناشر: دانژه
نویسنده: روث تاوز
قیمت قبلی: 75,000 تومان
قیمت: 70,000 تومان

کتاب درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم
نویسنده: روث تاوز
مترجم: علی اکبر فرهنگی - احتشام رشیدی - انسیه ابری
انتشارات: دانژه

درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم

روث تاوز  کیست؟
پروفسور روث تاوز استاد اقتصاد صنایع خلاق در مرکز مدیریت و سیاستگذاری مالکیت معنوی،‌ در دانشگاه «بورنماس»  و صاحب کرسی در دانشگاه آراسموس روتردام است. تاوز از جمله اقتصاد‌دانان فرهنگی پیشرو جهان بوده  که در دانشگاه‌های بریتانیا،‌ هلند، ایتالیا و تایلند تدریس کرده است.
روت، از سال‌ 1993 تا 2002 سردبیری نشریه «اقتصاد فرهنگی» و از سال 2006 تا 2008 ریاست انجمن بین‌المللی اقتصاد فرهنگی را بر عهده داشته است.    

انواع نظریه‌های اقتصادی 
نظریه‌های «اقتصاد نئو کلاسیک»، «اقتصاد کلان»،‌ «اقتصاد خرد»، «اقتصاد رفاه»، «اقتصاد هزینه مبادله» و رویکرد حقوق مالکیت (نظری و قرارداد)» را مولف با هدف کمک به مخاطب تشریح کرده است.
 
اقتصاد فرهنگی چیست؟
 «درآمدی بر اقتصاد فرهنگی»، «بازار‌ کالاها و خدمات فرهنگی»، «سازمان اقتصادی صنایع خلاق»، «هزینه‌ها و عرضه کالاهای فرهنگی»، «اقتصاد رفاه و مالیه عمومی» و «ارزیابی اقتصادی خط‌مشی فرهنگی» از مهم‌‌ترین فصل‌های این کتاب است.
 
مولف درباره موضوع «اقتصاد فرهنگ» آورده است،‌ «اقتصاد فرهنگ» به پرسش‌هایی مانند قیمت بلیط یک کنسرت چگونه تأمین می‌شود؟ چرا نظام ستاره پروری در بخش هنر وجود دارد؟ آ یا دانلود‌های غیر قانونی به صنعت ضبط آسیب‌ وارد می‌کند؟  آیا ورود رایگان به موزه‌ها موجب جلب بازدیدکنندگان بیشتر می‌شود؟ و چرا دولت از فعالیت‌های هنری حمایت می‌کند؟  پاسخ می‌دهد.

نویسنده ادامه می‌دهد: «اقتصاد فرهنگ برای پاسخ به این پرسش‌ها با استفاده از تحلیل‌های اقتصادی پاسخ می‌دهد. علم اقتصاد از اقتصاد نظری ــ اصول اقتصادی ــ به منظور تحلیل مسائل و از تحقیقات تجربی ــ استفاده از داده‌های آماری ــ برای پاسخ به این سوالات استفاده می‌نماید.»
 
مولف در ادامه درباره تاریخچه اقتصاد فرهنگی آورده است: « اقتصاد فرهنگی در ابتدای حیات خود با عنوان اقتصاد هنر شناخته می‌شد،‌ و هنوز هم برخی نویسندگان از اصطلاح اقتصاد هنر و فرهنگ استفاده می‌کنند. نخستین کار نظام یافته‌ای که در پیدایش اقتصاد فرهنگی  نقش چشمگیری ایفا نمود، اثر ویلیام بامول و ویلیام بوون بود.»
 
مداخله دولت در حوزه اقتصاد فرهنگ
نویسنده درباره انواع مداخله دولت حوزه اقتصاد فرهنگ آورده است، شیوه مداخله دولت در تامین مالی امکانات و تسهیلات فرهنگی در بین کشور‌ها متفاوت است. این تسهیلات در برخی کشور‌ها به‌طور کامل تحت مالکیت قرار دارند و در برخی دیگر از طریق کمک‌‌های مستقیم مانند اعطای یارانه مالی و یا ابزارهای مالی غیر مستقیم، نظیر مالیات نزولی مورد حمایت قرار می‌گیرند.  
   
مالکیت معنوی (IP) 
حق نشر و سایر قوانین مالکیت معنوی از دیگر موضوعات کتاب است که مولف در تشریح آن آورده است،‌ قانون مالکیت معنوی  با ثبت و صیانت از حقوق نشر،‌ اختراعات و نشان‌های تجاری تاثیر شگرفی در بازار محصولات فرهنگی گذاشت. نخستین حق اختراع در قرن پانزدهم صادر شد و مجموعه قوانین انگلیسی آن به‌عنوان نخستین قانون‌گذاری در زمینه حق نشر قلمداد می‌شود.
 
مؤلف در ادامه به تشریح این قانون پرداخته و آورده است،‌ به‌طور کلی قانون مالکیت معنوی  IP  به مولف یا خالق اثر حق ویژه‌ای می‌دهد تا از اعتبار و آثارش حفاظت کند. به‌عبارت دیگر،‌ حقوق IP امکان کنترل انحصاری را برای مولف یا مخترع فراهم می‌سازد و میزان این کنترل بسته به نوع اثر متفاوت است. قانون IP   به صاحبان آثار اطمینان می‌دهد که در ازای استفاده از اثرشان مبلغی به آن‌ها پرداخت ‌شود. 

درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم

ویژگی ها
مترجم: علی اکبر فرهنگی - احتشام رشیدی - انسیه ابری
ناشر: دانژه
نویسنده: روث تاوز
برند دانژه

نظرات کاربران درباره درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم

نظری در مورد این محصول توسط کاربران ارسال نگردیده است.
اولین نفری باشید که در مورد درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم نظر می دهد.

ارسال نظر درباره درس نامه اقتصاد فرهنگی جلد دوم

لطفا توجه داشته باشید که ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید