آزمون های روان شناختی

وضعیت موجودی موجود
12 رای
برند آییژ
ناشر: آییژ
نویسنده: حسین زارع - حسن امین پور
قیمت: 20,000 تومان
کتاب آزمون های روان شناختی
نویسنده: حسین زارع - حسن امین پور
انتشارات: آییژ

آزمون های روان شناختی

آزمون وسیله ای است عینی و استاندارد شده که برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار یا خصایص آدمی به کار می رود. در این تعریف ، مراد از عینی آن است که روش اجرا ، نمره دادن و تعبیر و تفسیر نتایج آزمون براساس قواعدی معین و مشخص صورت می گیرد و قضاوت و نظر شخصی در آنها بی تاثیر است. برای هر آزمون دستورالعمل خاصی در مورد نحوه اجرا ، طول مدت آزمایش، دستورهای شفاهی و نحوه ارائه مثالها و روش تفسیر نمره ها تهیه می شود.

اصطلاح استاندارد شده بدین معناست که آزمون قبلا در مورد گروه نمونه ای از افراد مورد نظر در بوته آزمایش گذاشته شده و نتایج پژوهشهای مربوط به آن از راه روشهای آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و روایی و اعتبار آن تعیین شده است . به علاوه دارای جداول نرم یا هنجارهایی است که نمره های خام آزمون بر مبنای آن تعبیر و تفسیر می شوند. مقصود از نمونه ای از رفتار یا خصایص آن است که در هر آزمون نمونه های کوچکی از رفتار یا خصایص فرد که به دقت انتخاب شده است مورد مشاهده و اندازه گیری قرار گیرد. همچنانکه یک متخصص شیمی برای تعیین مواد محلول در آب قطره ای از آن را مورد آزمایش قرار می دهد، روانشناس نیز مثلا برای اندازه گیری استعداد ریاضی یک فرد میتواند نمونه هایی از توانایی وی را در حل مسایل ، محاسبات کمی و یا استدلال ریاضی مورد مطالعه قرار دهد.

باتوجه به تعداد و تنوع آزمون های روانی ابداع شده از آغاز قرن بیستم تا کنون ارائه تعریفی که بتواند به طور جامع و مانع همه آنها را اعم از آزمون های استعداد ، شخصیت، یادگیری و... در بر گیرد کاری دشوار مینماید . تعاریف ارائه شده در کتابچه های راهنمای آزمون ها یا متون کلاسیک روان سنجی اغلب وجهی از سنجش روانی را ملاک نظر قرار داده اند و یا اینکه با رویکرد یک آزمون ویژه ، به تعریف آزمون به طور کلی پرداخته اند .

به طور مثال برخی در تعریف آزمون به سنجش استعداد ها و برخی دیگر به ارزشیابی صفات شخصیت توجه کرده اند . از بین تعاریف موجود آنهایی که سنجش رفتار را اساس تعریف خود قرار داده اند ، قانع کننده تر و تعمیم یافته تر جلوه می نمایند . اناستاز ی در آمریکا و پیشو در اروپا از زمره این افرادند . آناستازی در کتاب (( روان آزمایی )) می نویسد . (( آزمون روانی وسیله ای است عینی و هنجار شده ( که ) برای اندازه گیری نمونه ای از رفتار به کار برده می شود )). پیشو نیز تعریفی کم و بیش مشابه دارد . او در کتاب (( آزمون های روانی )) می نویسد . آزمون عبارت است از (( یک موقعیت آزمایشی هنجار شده که به عنوان محرک برای دریافت یک رفتار مشخص مورد استفاده قرار می گیرد .))

آزمون های روان شناختی

ویژگی ها
ناشر: آییژ
نویسنده: حسین زارع - حسن امین پور
برند آییژ

نظرات کاربران درباره آزمون های روان شناختی

نظری در مورد این محصول توسط کاربران ارسال نگردیده است.
اولین نفری باشید که در مورد آزمون های روان شناختی نظر می دهد.

ارسال نظر درباره آزمون های روان شناختی

لطفا توجه داشته باشید که ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید