مارکسیسم و نقد ادبی

وضعیت موجودی موجود
4 رای
برند نگاره ی آفتاب
ناشر: نگاره ی آفتاب
نویسنده: علی میرزائی
قیمت: 20,000 تومان
کتاب مارکسیسم و نقد ادبی
نویسنده: علی میرزائی
انتشارات: نگاره ی آفتاب

مارکسیسم و نقد ادبی

این کتاب شامل مطالبی نوشته یا ترجمه عزت‌الله فولادوند، داریوش آشوری، رضا رضایی، محمد پوینده، سعید هنرمند، علی‌محمد حق‌شناس، گلی امامی، عنایت سمیعی، محمد بهارلو، محمد غفاری، مهدی قریب، حورا یاوری، علی امینی نجفی و حسین معصومی همدانی است.

در معرفی پشت جلد کتاب هم آمده است: «در تاریخ ادبیات مارکسیستی و نقد ادبی مارکسیستی بارها پیش آمده است که کسانی که آرمان‌شان ادبیاتی بوده که در آن «عقاید نویسنده پنهان می‌ماند» با هواخواهان فرمول لنینیستیِ «جانبداری توأم با مبارزه» اصطکاک شدید پیدا کرده‌اند. منتقدان ادبی مارکسیست، بر حسب این‌که حتا ناخودآگاه مجبور به انتخاب نظریه انگلس یا لنین در زیبایی‌شناسی شده باشند، به دو اردوی عمده تقسیم شده‌اند: یکی گروه مکتبی، و دیگری پارامارکسیست‌ها.

ژادانفیست‌ها و گردانندگان نخستین کنگره نویسندگان شوروی در 1934، با عزم جزم به پشتیبانی از موضع مکتبیان برخاستند. ژدانف در نطق خود خطاب به کنگره عمدا زبان و الفاظ انگلس را برگزید، ولی مضمون و معنای سخنان او را به نام لنینیسم رد کرد و گفت: ادبیات ما در شوروی هراسی از این اتهام ندارد که بگویند «گرایش‌دار» است. آری، ادبیات شوری گرایش‌دار است، زیرا در عصر پیکار طبقاتی، ادبیاتی که طبقاتی و گرایش‌دار و سیاسی نباشد، وجود ندارد و نمی‌تواند وجود داشته باشد.

میرزائی این کتاب را به «یاد و خاطره دانشوران و هنرمندانی که آثار خود را برای انتشار در اختیار «نگاه نو» قرار دادند و اکنون روی در نقاب خاک کشیده‌اند»، پیشکش کرده است.

«مارکسیسم و نقد ادبی» با 275 صفحه،‌ شمارگان 1000 نسخه و قیمت 14هزار تومان از سوی نشر نگاره آفتاب منتشر شده است.

مارکسیسم و نقد ادبی

ویژگی ها
ناشر: نگاره ی آفتاب
نویسنده: علی میرزائی
برند نگاره ی آفتاب

نظرات کاربران درباره مارکسیسم و نقد ادبی

نظری در مورد این محصول توسط کاربران ارسال نگردیده است.
اولین نفری باشید که در مورد مارکسیسم و نقد ادبی نظر می دهد.

ارسال نظر درباره مارکسیسم و نقد ادبی

لطفا توجه داشته باشید که ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید