تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران

وضعیت موجودی نا موجود
ناشر: دانشگاه علم وصنعت
نویسنده: ناصر مشهدیزاده دهاقانی
قیمت: 26,000 تومان
کتاب تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران
نویسنده: ناصر مشهدیزاده دهاقانی
انتشارات: دانشگاه علم وصنعت

تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران

برنامه ریزی در هر زمینه ای، و تغییر صوری در پی آن، نیازمند شناخت و در نظر گیری گذشته و پیشینه ی موضوع مورد نظر و بررسی ابعاد زمان حال آن است. برنامه ریزی در هر بخش از موجودیت انسان نیازمند

داشتن چنین دیدگاهی است که تا حد ممکن تمامی عوامل تاثیر گذار بیرونی و درونی را نیز در نظر گیرد. برنامه ریزی فضاهای انسانی برای رسیدن به نتایج بهتر و مطلوب تر از نظر زیستی و داشتن حداقل نامطلوبیت در این فضاها از بخش هایی است که می توان به مدد آن به تغییری متناسب با نیازهای یک جامعه ی انسانی دست یافت.

یک برنامه ریزی شهری مناسب، می تواند آن شهر را تا سال ها برای اعضای آن و آینده ماندگار و مورد استفاده در طرح های بهتر قرار دهد. هم چون بسیاری از شهرهای باستان که هم چنان نیز می توان از سیستم شهرسازی و شهرنشینی آن ها در مدیریت و ساخت شهرهای آتی بهره گرفت و تجربه های کسب شده در آن را گسترش داد.
از آن جا که شهر پویا و زنده است، برنامه ریزی شهری نیازمند آگاهی از تحول، سیر حرکت و ماهیت پویای آن است. شهرنشینی و شهرسازی در ایران در دوره های مختلف تاریخی و تا کنون تحولات بسیاری داشته اند.

اما آنچه که از این تحول می توان در دوره ی معاصر دید، شهرهایی با برنامه ریزی های ضعیف، فاقد اعتبار از منظر زیستی و بی ارتباط با فضای فرهنگ ایرانی و شرایط اجتماعی موجود هستند.
بسیاری شواهد و اسناد و حافظه ی تاریخی مردم، سال های 1300 هجری به بعد را نقطه ی پیروی شهرنشینی و شهر سازی ایران از روبط دگرگون شده و متاثر از شرایط جدید می دانند. این شرایط پیش آمد فعلی، نیازمند برنامه ریزی های شهری و تغییرات زیربنایی و عمده ای است که بتواند ارتباط میان عوامل مختلف در بافت یک شهر را تعریف کند و در نظر گیرد. شهرهای فعلی ایران از این منظر به شدت نیازمند تحلیل ویژگی ها و گذشته و حال و آینده ی خود هستند و در حوزه ی شهر نیاز به پیوند میان حوزه های گوناگون برای دستیابی به چنین هدفی است.
کتاب «تحلیلی از ویژگی های برنامه ریزی شهری در ایران»، به شکلی نسبتا جامع به پیشینه ی شهر در ایران، از دوران باستان و بررسی شهر در دوران فعلی می پردازد. این کتاب تحقیق و تالیفی از ناصر مشهدیزاده دهاقانی است، که در فصول زیر ارائه شده است؛

-    بخش اول: شهرنشینی در ایران
نگاهی بر روند شهرنشینی در ایران
شهرنشینی و تحولات اجتماعی و اقتصادی دهه های اخیر

-    بخش دوم: شهر و برنامه ریزی شهری در ایران
شهر و یرنامه ریزی شهری در ایران؛ دوره ی باستان و دوره ی پس از ورود اسلام
شهر و برنامه ریزی شهری در ایران؛ مرحله ی تحول و دگرگونی.

تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران

ویژگی ها
ناشر: دانشگاه علم وصنعت
نویسنده: ناصر مشهدیزاده دهاقانی
برند دانشگاه علم وصنعت

نظرات کاربران درباره تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران

نظری در مورد این محصول توسط کاربران ارسال نگردیده است.
اولین نفری باشید که در مورد تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران نظر می دهد.

ارسال نظر درباره تحلیلی از ویژگیهای برنامه ریزی شهری در ایران

لطفا توجه داشته باشید که ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید