با چراغ و آینه

وضعیت موجودی موجود
16 رای
تعداد صفحه: 768
سال چاپ: 1399
قطع: وزیری
مناسب برای: بزرگسالان
موضوع: شعر
ناشر: سخن
نوع جلد: گالینگور
نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی
قیمت قبلی: 550,000 تومان
قیمت: 495,000 تومان

با چراغ و آینه

کتاب با چراغ و آینه اثر محمدرضا شفیعی کدکنی توسط انتشارات سخن در 768 صفحه به چاپ رسیده است.

تحول در زبان شعر و تصاوير و موسيقي شعر و دگرگوني رمز‌هاي آن و نيز تحول در شيوه نگاه شاعران متجدد ايراني نسبت به زندگي و جامعه و طبيعت و تاريخ، همه و همه نتيجه اين پيوند است. در اين کتاب فصل به فصل ما با ريشه‌هاي اين تحول آشنا مي‌شويم و مي‌بينيم که چگونه در آغاز اين قرن، ايرج، بهار و پروين از شعر‌هاي امثال لافون تن فرانسوي و کريلف روسي الهام مي‌پزيرند و در نسل بعد، نيما يوشيج با تاثير‌پذيري از رمانتيک‌هاي اروپايي و رمز‌گرايان ايشان، عامل تحولي بنيادي در صورت، ساخت و فضاي شعر ايران شود.

قسمتی از متن کتاب:

قدری دقیق‌تر و فنی‌تر مثال بزنم. تصور من بر این است که بسیاری از شاعران جوان و ورزیده و مایه‌وَر و باذوق امروز، اگر بکوشند و تمرین کنند، شاید بتوانند شعری مانند «زمستان» اخوان بگویند؛ یعنی شعری که به لحاظ وزن و قافیه و تشبیهات و تمثیلات و کنایات با آن شعر برابری کند؛ به ویژه وقتی که این شعر را در یک تحلیل ساختاری یا صورت‌گرایانه، به مقداری تشبیه و استعاری و فن‌آوری و صناعت، بازگردانیم و تجزیه کنیم.

اما اگر تمام استعدادهای درجه اول این نسل، تمام عمرشان را صرف کنند که شعری بگویند که جای «زمستان» اخوان ثالث را بگیرد، محال است از عهده‌ی آن برآیند. با اینکه در تحلیل ساختاری یا صورت‌گرایانه، این شعر ترکیبی است از مقداری تشبیه و استعاره که شبیه اغلب آنها و بهتر از آنها به ذهن بسیاری از اهل ذوق و شعر، ممکن است خطور کند.

اشکال عمده یا راز اصلی کار همین‌جاست و آنچه جوانان را غالباً فریب می‌دهد همین است که وقتی در خلوت یا در جلسات دوستانه به مقایسه‌ی شعر خودشان با شعر ابوحفص سغدی (و در مراحل بالا و بالاتر) «زمستان» م.امید می‌پردازند، به طور قطع و یقین، نظرشان این می‌شود که آنها می‌توانند شبی صدها بیت بهتر از «آهوی کوهی…» بسرایند و یا وقتی به اجرای سازنده‌ی «زمستان» نگاه می‌کنند، با خود می‌گویند: «ما می‌توانیم شعرهایی بهتر از این بگوییم».

شما می توانید با خرید کتاب با چراغ و آینه از بانک کتاب یکتامهر در سریعترین زمان ممکن آن را درب منزل یا محل کار خود تحویل بگیرید.

تلفن:                                                                                      66403535-021

با چراغ و آینه

ویژگی ها
تعداد صفحه: 768
سال چاپ: 1399
قطع: وزیری
مناسب برای: بزرگسالان
موضوع: شعر
ناشر: سخن
نوع جلد: گالینگور
نویسنده: محمدرضا شفیعی کدکنی

نظرات کاربران درباره با چراغ و آینه

نظری در مورد این محصول توسط کاربران ارسال نگردیده است.
اولین نفری باشید که در مورد با چراغ و آینه نظر می دهد.

ارسال نظر درباره با چراغ و آینه

لطفا توجه داشته باشید که ایمیل شما منتشر نخواهد شد.
طراحی و اجرا: فروشگاه ساز سبدخرید